MEER AS NET ‘N KWILT
Vandat ek kon
onthou was kwilts, of soos dit in die volksmond bekend staan, lappieskomberse deel van my lewe. Met die twee
ouma’s wat die lewe my toegedeel het, was dit bloot ‘n gegewe. Hulle twee het
behoorlik enige lappies tot kombersvorm verwerk. Vir my was daardie skeppings
meer as net ‘n kombers. Méér as iets wat jou op ‘n koue wintersnag moet warm
hou. Dit was gemaak van blokkies onthou wat steek vir steek aanmekaar gewerk is
om ‘n leeftyd se storie te vertel. Daar is niks lekkerder as om jouself in warm
herinneringe van omgee toe te draai. Jou te koester in die liefde en toewyding waarmee
daardie skeppings aanmekaar gesit is nie.
Een so ‘n
kombersie was ‘n lappieskombers in skakerings van bloue, gryse, swart en bruin.
Sommige met fyn strepies. Ouma het dit
gemaak van die afvallappies wat sy by die plaaslike kleremaker gekry het.
Daardie jare het meeste klein dorpies nog ‘n professionele kleremaker gehad en Touwsrivier
in die laat 50’s begin 60’s was dus geen uitsondering nie. Meneer Botha het veral pakke vir mans gemaak. Die materiaal wat hy gebruik het was ‘n harderige
materiaal en gewoonlik in somber kleure. Met dit in gedagte kan die leser
haarself indink dat dit nie ‘n besondere mooi lappieskombers was nie, maar vir ons, as
kinders, was dit die wonderlikste kombersie. Ons kon die kombers oral saamsleep,
buite op die gras as ons piekniek gehou het. Of agter in die Ford se kappie as
ons die langpad Kaap toe aangepak vir vakansie. Of as ‘n ekstra kombersie as ons
somernagte buite onder die groot prosopiese geslaap het.
Dan is daar die
bont lappieskombers wat my grootouma aan vaderskant, gemaak het. Ek het haar
nooit geken nie, maar wel haar kombers. Dié is steeds in ons huis en ek is
die vierde generasie wat daardie kombers het. Dan is daar die talle oorgetrekte
komberse wat met presiese rygstekies met die hand gewerk is. Dit was my ouma
aan moederskant wat so vlytig was. Dan is daar my ma se meesterskeppings, maar
sy kan self haar stories met julle deel.
Maar die
belangrikste van alles is dat al die lappieskomberse iets in my wakker gemaak
het. ‘n skeppende iets. Van altyd af wou ek so graag ook ‘n lappieskombers maak
of soos ons deesdae sê kwilt. Ek wou ‘skilder’ met bont stukkies lap en myself
daarin verloor. En ek het.
My eerste
skepping, was om die minste daarvan te sê: uniek. Ek was seker ses of sewe jaar
oud en het ‘n uitgewaste Swart-en-Wit-tabaksakkie gevat en bont lappies daarop
vasgewerk. Die lappies was afvallappies van my ma se naaldwerkprojekte op
daardie stadium. So ja, my takbaksakkwilt sê baie: daar is ‘n flentertjie
badkamergordyn in, ‘n ietsie van Lukas se babalaken en stukkies van my en ma se
rokke. Dit was my eerste versigtige treetjie op die kwiltpad.
Sedertdien het
ek al ‘n paar kwilte gemaak en in elkeen is meer as net lappies vasgewerk. Daar was die
rooi, swart en wit ene waarvan ek stukke tydens
lang Europese vlugte met die hand gesit en werk het. Ook terwyl ons deur
die pragtige Franse platteland getoer het, oor Venisie se waterweë gekyk het en
op ‘n vaal reënerige dag in Amsterdam in die woonstel moes bly. Ek’t daaraan
gewerk terwyl ons na oupa Coen se begrafnis gery het en terwyl ek Sondagmiddae
vir ouma Dina in die Hospice besoek het. Ek’t daaraan gewerk terwyl ek deur ‘n
verbreekte verhouding gegaan het. Die kleure ‘n weerspieëling van my gemoed op
daardie stadium.
Net daarna het
ek my Gelukkige Kwilt begin. ‘n Handwerkprojek wat bestaan uit honderde klein
vrolike ‘grand mothers flowers’ wat met die hand gewerk word. Ek het met
daardie een begin, die eerste naweek wat ek vir Georg gaan kuier het in die
Kalahari. Sedertdien het ons verhouding soos die kwilt gegroei of die kwilt
soos ons verhouding. Hoe ook al jy daarna wil kyk. Ek het aan die kwilt gewerk as
ons Desembers die lang pad Trompsburg toe aangepak het of as ek vir my gereelde
kuiers Kalahari toe gegaan het. Of Saterdagnamiddae in die flou wintersonnetjie
op die plaas se agterstoep. Vir my word hierdie kwilt ‘n reis deur die lewe wat
ek steek vir steek aanpak.
Intussen begin
ek ‘n masjienkwilt met pragtige baldige bont blokke. So bont dat dit selfs
iemand in die middel van 'n Engelse winter kan ophelder. Min het ek geweet hoe
nodig ek daardie vrolike kwilt nog sal hê. Later jare het daardie kwilt wondere
gedoen aan ons bleek Annerlandse kamer.
Maar die lewe
stap aan en later jare verruil ek my grootwordjare op ‘n droeë Suidwes plaas
vir Australië. Hierdie sinnetjie sê meer as wat enige woorde ooit kan sê. Geen mens
kan daardie immigrasiepad vir ‘n ander in woorde omsit nie. Maar meer daaroor in
‘n ander storie. En tog het my lappies
dieselfde gebly. Deur eensaam dae in ‘n nuwe vreemde land, het ek lappies
gewerk. Deur lappies het ek lappiesvriende gemaak. As emosies vir my te veel raak
hier in Annerland, doen ek een van twee goed. Ek skryf of ek werk lappies.
Die tweede jaar
wat ons in Suidwes gaan kuier maak en vir my hartskind ‘n rooi, swart en wit
kwilt. Ek werk my liefde en omgee in daardie kwilt vas, vat dit oor die water
en los dit by haar. Sy’t nou altyd my liefde en omgee in iets tasbaar by haar. Daarna
maak ek ‘n klein stemmige bruin kwiltjie om my vir altyd aan my wonderlike
Geraldton lappiesvriendinne te
herinner. Intussen werk ek steeds
met aan my Gelukkige Kwilt veral wanneer ons die lang Annerlandse paaie aandurf.
Tydens die Shark Bay rit asook ons vele ritte na Perth en selfs Albany toe. Ek
werk ‘n besondere stukkie onthou daarin vas toe ons laasjaar paasnaweek
Esperance toe gaan en ons een koue reënerige aand in ons blyplekkie sit. Elke jaar as ons Suidwes toe gaan vir 'n kuier vat ek ‘n stukkie saam en werk gelukkig huisherinneringe daarin vas om terug te bring Annerland toe.
Is dit net ek,
sentimetele Marlize, wat dit so sien? Nee, ek twyfel. Hoekom gryp alle ma’s en
ouma’s na die naald vanaf die oomblik dat hulle hoor die ooievaar is oppad tot hul kinders al yslik groot en uit die huis
is? Hoekom spandeer mense soveel geld en tyd aan so iets en deel dit net met
hul hartsmense? Daar is baie meer in ‘n kwilt as net materiaal, gare en tyd. Daar’s
iets spesiaal daarin.
Van die vroegste
tye af was dit die manier hoe vroue hul ‘storie’ vertel het. Deur hul handwerk
of meer spesifiek hul naaldwerk. Die Amerikaanse pioniersvroue wat bekend is
vir hul pragtige kwilts. Vanaf die vroegste tye, het eers hul materiaal self
geweef en dan gekwilt. Materiaal was nie net skaars nie, dit was byna
onverkrygbaar en tog het hul gekwilt. Baie van hulle het dit as ontspanning
gedoen na ‘n lang dag se harde werk of as tydverdryf terwyl die mans oorlog toe
was. Maar wat ook al die rede was,
elkeen se kwilt het ‘n storie gehad. Net soos ons s’n vandag. Sommige het die
moeite gedoen om hul stories te dokumenteer en dis vandag ‘n skatkis van
interessanthede en onthou. Miskien moet ons ook ons s’n begin dokumenteer en of die storie belangrik
is of nie. Kom ons los dit vir die volgende generasies om daaroor te besluit.
Mev M.E.J.
Sawyer van Oshkosh, Madison, Amerika maak in 1883 ‘n kwilt vir haar tienjarige
seun met die volgende handgeskrewe nota:
I know not what to others
seem
These patches gay and
somber,
To me they bring of life a
dream,
Wherein my darlings wander
Too soon, alas! They leave
behind,
Their childish toys and
graces;
Then let me gaze on these
dear scraps,
While memory shows their
faces.
Grootouma BettaVan Lill se lappieskombers |
Rooi Ouma se kleremakers lappieskombers |
Die veel besproke rooi, swart en wit kwilt. |
Baie baie waar, Marlize. Vreugde en onthou en hartseer word so vasgewerk...
ReplyDelete